Mesafeli Satış Sözleşmelerinde Tüketicinin Cayma Hakkı

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un (“Kanun”) 48. Maddesinin 1. Fıkrasında
mesafeli sözleşmeler “satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal
veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde,
taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dâhil olmak üzere uzaktan
iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmeler” olarak tanımlanmıştır. Mesafeli
sözleşmelere ilişkin usul ve esaslar ise Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’nde (“Yönetmelik”)
belirlenmiştir.
Tüketici tarafından bir malın veya hizmetin alımı, fiziki olarak görülmeden yapıldığı için mesafeli
sözleşmelerin içeriği ve tüketicinin bilgilendirilmesinin zorunlu olduğu hususlar Yönetmelik’te detaylı
bir şekilde düzenlenmiştir. Tüketicinin bilgilendirilmesinin zorunlu olduğu hususlardan biri de cayma
hakkıdır.
Cayma Hakkı Süresi
Yönetmelik’in 9/1 maddesi uyarınca tüketici, 14 (on dört) gün içinde herhangi bir gerekçe
göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Önemli olan nokta, bu
14 günlük sürenin ne zaman başlayacağıdır. Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde
sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici
tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak satıcı veya sağlayıcı, tüketiciyi
cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmezse, tüketici cayma hakkını kullanmak için 14
günlük süreyle bağlı değildir. Buna göre, tüketici, cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl
içerisinde bu hakkını kullanabilecektir.
Cayma Hakkının Kullanımı
Tüketici tarafından süresi içerisinde kullanılacak olan cayma hakkı satıcı veya sağlayıcıya yönelik
yapılacak yazılı bir bildirim veya kalıcı veri saklayıcısı ile kullanılmalıdır. Yönetmelik uyarınca satıcı
veya sağlayıcının tüketiciler tarafından iletilen cayma taleplerinin kendilerine ulaştığına ilişkin teyit
bilgisini tüketiciye derhal iletme yükümlülüğü bulunmaktadır. Ayrıca, satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin
cayma hakkını kullandığına ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde
tahsil edilen tüm ödemeleri tüketiciye iade etmekle yükümlüdür.
Cayma hakkını kullanan tüketici, satıcı veya sağlayıcı tarafından iade edilecek malın kendisi tarafından
geri alınacağına dair bir teklifte bulunulmadıkça, bildirimi yönelttiği tarihten itibaren 10 (on gün)
içinde malı satıcı veya sağlayıcıya ya da yetkilendirmiş olduğu kişiye geri göndermek zorundadır.
Cayma Hakkının İstisnası
Yönetmelik’in 15. maddesinde tüketicinin cayma hakkını kullanamayacağı haller düzenlenmiştir.
Ancak bu istisnai hüküm emredici olmayıp taraflar sözleşme ile aksini kararlaştırabilmektedir.

Etiketler